MITT BILDGALLERI

tisdag 22 november 2022

Snedflygare...

 I lördags när jag och min granne var ute på lite fågelskådning så sprang vi på en riktigt raritet nämligen en ökenstenskvätta. Ja, och det hörs ju på namnet att den verkligen hamnat på fel ställe i världen, speciellt med tanke på vädret. Denna lilla fågel hittar man vanligtvis i länderna i södra delen av medelhavet, så den har verkligen kommit helt ur kurs. 


Vädret som nu är med yrande snö och snöglopp på marken försvårar för den i dess jakt på mat som för årstiden verkligen är minimal om man ser på tillgången eftersom den främst äter insekter, så vi får väl se hur det går för den lille pippin, några vänliga själar har lagt ut foder i form av torkad och levande maggots men det kommer att visa sig om det överhuvud är görbart med tanke på att lokalen kanske inte kommer att vara tillgänglig för besökare efter nyår.


Men det är en söt liten fågel som inte vekade speciellt bekymrad över besök av många skådare. Jag la mig på marken och den skuttade obekymrat allt närmre mig, till slut var den så nära så närgränsen på kameraobjektivet passerades (alltså närmre än 3 m på mitt objektiv) och det inte gick att fotografera längre. Sen har jag upptäckt att när man ligger ned så verkar fåglar och andra djur helt tappa känslan av att man skulle kunna vara ett hot, likaså om man sätter sig till häst då blir man tydligen också att betrakta som ofarlig.
Nedan några bilder på den rara fågeln.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar