MITT BILDGALLERI

söndag 26 april 2020

Trädlärkor i mathämtartagen

Idag under en kafferast med goda grannar på landet fick vi se två trädlärkor som tillsammans gick och  samlade vad vi först trodde var bomaterial, hela näbben full och sen flög dom iväg en kort stund för att lite senare återvända och fortsätta sitt samlande. Först när jag kom hem och såg bilderna i datorn såg jag att det inte alls var bomaterial utan mängder med gröna små maskar som den samlat ihop i små knippen och höll i näbben.

Läste att trädlärkan lägger sin första kull i april och sen vid midsommar sin andra, så gissningsvis var dom ute och samlade ihop mat, men då funderar jag på om det verkligen var ett par vi såg, inte lämnar dom väl sina små utan värme, det är baske mig kallt ute i skuggan Det kanske var två stycken kompisar som helt enkelt var ute och fixade mat till resten av familjerna som var kvar hemma i boet.

Roligt i alla fall att få bilder på denna rara lilla fågel.

Trädlärka

Trädlärka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar