MITT BILDGALLERI

tisdag 29 oktober 2019

Öland, v 44 2019, dag 1

Idag åkte jag och två vänner till Öland för lite senhöstskådning. Åh så härligt att vara tillbaka på Öland, det var ett tag sedan och jag har verkligen saknat det. Vi kom ned ungefär till lunch och vi hade turen att strax utanför restaurang Fågel blå få se en taigasångare som studsade omkring i ett träd. Härlig att få återse denna fågel, förra gången fick jag se den när den visades upp efter ringmärkning, men idag helt i det fria. Taigasångaren häckar i Ryssland och Asien så långt bort som till Kina.

Sen fick jag faktiskt ett X idag nämligen vinterhämpling, hämpling har jag sedan tidigare men vinterhämplingen har jag inte sett tidigare.

Sista bilden är på en riktig raring nämligen rödhaken, tröttnar aldrig på denna ursöta lilla fågel.



Taigasångare


Vinterhämpling





Rödhake